Behoud de leraar

Investeren in het onderwijs is goed en nodig! Het is echter zonde als men vervolgens weer zo weg is. Als je weet waarom, kun je het behoud stimuleren.


Kennis is macht, wordt wel eens gezegd. Nu gaat het in deze ‘oplossing’ niet om de macht, je kunt/moet iemand immers niet dwingen om in het onderwijs te blijven…  Maar de kennis met betrekking tot het waarom is wel van grote waarde.

Kennis over uitval kan helpen het onderwijs aantrekkelijk te houden (of maken) voor de werknemers. Gaat iemand het onderwijs uit omdat hij meer flexibel wilt werken? Dan kun je je afvragen wat je daar van vindt en wat je er aan kan doen. Dit zelfde geldt voor redenen als carrière, salaris, werkdruk, vaste aanstelling, takenpakket etc. 

Het wil niet zeggen dat  je als onderwijs voor elke reden een oplossing moet bedenken. Het proces om jezelf af te vragen of je er in mee wil, is het belangrijkste. De kosten staan vervolgens op de tweede plek. In het onderwijs is voldoende geld, zolang je het maar kunt uitleggen en in dit geval is behouden van de leerkrachten essentieel voor het voortzetten van het onderwijs.

Ik hoor u denken: Hoe weet ik wat de reden van uitval is? Het meest simpelen is door het te vragen, maar soms is dat al te laat. Dan zijn cijfers wel heel handig. De cijfers van het CBS zijn goed te gebruiken maar van 2015 en leggen niet de nadruk op het waarom…

Sinds augustus 2019 vind je via de StilleReserve.nl actuele cijfers. De vragenlijst is door de stille reserve ingevuld om het onderwijs een signaal te geven. Een mooi signaal. Een signaal om niet te negeren. 


DEEL DE BOUWHOEK MET JE NETWERK

22
22 krullen
Welke opmaak vind je fijn?
Tekst
Opmaak geschikt voor tekst en foto's
Film
Opmaak geschikt voor Youtube/Vimeo